Fórum

Proč vychází Pokémon vždycky ve dvou verzích?


John Beak
the Nearly Ultimate One
Trolling is a art | Design Your Universe
John Beak's Website | PokéSport (VGC)
[1] Vložil John Beak dne 01.12.2016 v 15:58:34, Odpovědět
 IP hash: 6a9b985f168657f5

V Nintendo skupině na nejmenované sociální síti kdosi položil dotaz, proč vlastně vycházejí pokémoni vždycky ve dvou různých verzích. Na to téma jsem se rozepsal a opřel jsem se o nějaké faktické věci. Myslím, že je to zajímavé téma a chtěl bych vědět, co si o tom myslíte vy.

Moje reakce na původní příspěvek je zde:

Když vyšly první Pokémon hry (Red a Green v Japonsku), Nintendo mělo k dispozici příslušenství k GameBoyi, Link Cable, přes který šlo propojit dvě konzole. Pokémon byla první hra, která plně využila potenciál téhle vymoženosti. Hry byly koncipované tak, aby šlo naplnit pokédex (úkol, který hráč dostane na začátku a kvůli kterému se vlastně vydává na dobrodružství), pouze tak, když hru propojíte s druhou párovou verzí a s někým pokémony vyměníte za ty, co mají ve svojí verzi jen oni. Tehdy nebyl internet a lidi museli jít ven a fyzicky se s někým sejít, aby mohli měnit pokémony. V Japonsku si tu hračku mohli dovolit víceméně všichni, takže bylo hlavně ve velkých městech jednoduché někoho najít. Lidi tak poznali nové kamarády skrz hru. Právě díky tomu sociálnímu rozměru byly hry neuvěřitelně úspěšné.

Svět se od té doby posunul, ale ze setrvačnosti a z komerčních důvodů (sběratelé si koupí obě verze v limitce a nikdy je nevybalí) vycházejí stále ve dvou verzích, které se liší pouze výskytem pokémonů a vlivem toho malými rozdíly v příběhu, který se jinak drží jedné linie.

Ve hrách to je mimochodem zajímavě vysvětleno, že jednotlivé instance her jsou alternativní světy a jednotlivé verze jsou takové časové linie, kde se v minulosti stalo něco jinak (třeba jeden pokémon vylovil jiného) a proto jsou ty výskyty jiné. Měnění pokémonů pak je propojením dvou alternativních světů. To taky vysvětluje, proč může mít každý hráč legendární pokémony, který je v tom světě často třeba jen jeden. Jsou z různých světů. Hra primárně určená pro děti, ale přesto má za sebou hluboké sci-fi úvahy.



[2] Vložila Behold3r dne 01.12.2016 v 16:04:39, Odpovědět
 IP hash: b2bedef06f2a4f84

Red a Green mělo nejlepší rozdíl verzí. Od té doby to dělají čím dál hroší.



...
[3] Vložil/a anonymní uživatel/ka dne 01.12.2016 v 20:16:14, Odpovědět
 IP hash: e1b0478d4ca801ed

to odpovida na otazku, proc vychazeji ve vicero ruznych verzich, ale ne proc specificky ve dvou... proc ne v peti?



N
[4] Vložil/a anonymní uživatel/ka dne 13.12.2016 v 12:40:59, Odpovědět
 IP hash: eef10912b74de3af

[2] Behold3r: To by mě zajímalo, zda to je překlep

[3] : IMHO:

1.) Volba. Čím víc bys měl mít verzí, tím hůř se ti bude vybírat. Dvě verze většinou znamenají dva póly (oheň/voda, bílá/černá, slunce/měsíc), jsou jakýmsi způsobem prezentovány a člověk si snáze vybere. Kdyby mělo být víc položek na výběr, mnozí hráči by zaváhali, co vlastně chtějí. Vezmi si třeba Fire Emblem: Fates. Jedna z mála her, která použila podobný koncept (ale o X úrovní lépe) a všimni si, kolik úsilí bylo vynaloženo, aby marketing vysvětlil hráčům, jaký je mezi nimi rozdíl (a ten je výrazný).

Protiargumentem může být, že ostřílení hráči s tímto problém nemají. To je pravda, ale nejsou jediným cílovým zákazníkem. Pro Pokémony primárním cílem byly a jsou děti.

2.) Hranice, co hráči snesou. Rozdíly mezi hrami jsou naprosto minimální. Pokud by se vydalo více her s podobnými rozdíly, mohla by být překročena mez toho, co hráči snesou a následná kritika by značku mohla výrazně poškodit. Sázka na minimální počet zachovávající [1], tj. 2, je nejjistější. Možná by bylo ještě o něco jistější, kdyby se vydala jen jedna verze, kde by si člověk volil variantu při startu hry (v době R/G/B to nejspíš nebylo možné kvůli paměti, dnes to ale problém není) a vůbec nic by se nezměnilo (protože hra nemá více pozic). Z marketingového hlediska jsou dvě verze výhodnější (viz [1]) a protože se prokázalo, že to hráči snesou, tvůrci se toho stále drží.

3.) Další psychologické důvody. Dualita je velmi úzce provázaná s obrovským množstvím věcí, se kterými člověk přijde do stylu a je tedy výrazně vrytá do naší psychologie i historie. Má jakýsi "magický" či "osudový" podtext. To lidi přitahuje (dnes podtrženo i tím, že v Moon je denní doba posunutá).

Nabízí se pak otázka, proč v tom případě nedělat tři verze, protože princip "trojjedinečnosti" je v naší psychologii taky velmi důležitý. Tato otázka je o to víc na místě v případě Pokémonů, protože nejikoničtější částí typů je trojúhelník oheň/voda/tráva. Řekl bych, že tři verze by mohly fungovat. Přesto se tvůrci rozhodli zůstat u duality. Důvodů, proč tomu tak je, mne napadá více;

3.1) Každá přidaná verze znamená trochu práce navíc, ale i nějaký zisk navíc. U třetí verze může být ten zisk už minimální.

3.2.) Princip duality je psychologicky silnější a rozšířenější, než princip tří.

Samozřejmě si uvědomuji, že často vycházela třetí (resp. třetí a čtvrtá v případě gen. 1 a 5) verze jako rozšířená. Na tu se ale dotaz nevztahuje a princip tří také ne, protože ta třetí verze není rovnocenná s prvními dvěma.



Přidat příspěvek

Přezdívka:
Heslo:

Předtím, než poprvé odešleš příspěvek do fóra, prosím čti tyto řádky, nechceš-li se vystavit riziku smazání svého snažení.

Registrace není povinnou podmínkou, v případě, že vyplníš jen přezdívku (bez hesla), uloží se zpráva anonymně. Pro časté přispívání doporučujeme se zaregistrovat a zvolit netriviální heslo - a předejít tak možnosti krádeže identity.

Pravidla obsahují zásady, kterých je dobré se držet. Shrnují pouze to, co by měl dobře vychovaný tvor již vědět, a proto není nutné si je přečíst – stačí se jen chovat slušně. Avšak v případě jakýchkoliv sporů jsou pravidla to, podle čeho budeš posuzován/a.

Pokud píšeš příspěvek, který nesouvisí s původním tématem, označ jej tak, běžným návštěvníkům bude zobrazen ve "sbalené" formě, tj. pouze jeden řádek kdo a kdy jej zadal, s možností si jej rozbalit.


  • Komunita
  • Anime
  • Hry
  • TCG
  • Fan
  • Download
  • Ostatní