V Nintendo skupině na nejmenované sociální síti kdosi položil dotaz, proč vlastně vycházejí pokémoni vždycky ve dvou různých verzích. Na to téma jsem se rozepsal a opřel jsem se o nějaké faktické věci. Myslím, že je to zajímavé téma a chtěl bych vědět, co si o tom myslíte vy.
Moje reakce na původní příspěvek je zde:
Když vyšly první Pokémon hry (Red a Green v Japonsku), Nintendo mělo k dispozici příslušenství k GameBoyi, Link Cable, přes který šlo propojit dvě konzole. Pokémon byla první hra, která plně využila potenciál téhle vymoženosti. Hry byly koncipované tak, aby šlo naplnit pokédex (úkol, který hráč dostane na začátku a kvůli kterému se vlastně vydává na dobrodružství), pouze tak, když hru propojíte s druhou párovou verzí a s někým pokémony vyměníte za ty, co mají ve svojí verzi jen oni. Tehdy nebyl internet a lidi museli jít ven a fyzicky se s někým sejít, aby mohli měnit pokémony. V Japonsku si tu hračku mohli dovolit víceméně všichni, takže bylo hlavně ve velkých městech jednoduché někoho najít. Lidi tak poznali nové kamarády skrz hru. Právě díky tomu sociálnímu rozměru byly hry neuvěřitelně úspěšné.
Svět se od té doby posunul, ale ze setrvačnosti a z komerčních důvodů (sběratelé si koupí obě verze v limitce a nikdy je nevybalí) vycházejí stále ve dvou verzích, které se liší pouze výskytem pokémonů a vlivem toho malými rozdíly v příběhu, který se jinak drží jedné linie.
Ve hrách to je mimochodem zajímavě vysvětleno, že jednotlivé instance her jsou alternativní světy a jednotlivé verze jsou takové časové linie, kde se v minulosti stalo něco jinak (třeba jeden pokémon vylovil jiného) a proto jsou ty výskyty jiné. Měnění pokémonů pak je propojením dvou alternativních světů. To taky vysvětluje, proč může mít každý hráč legendární pokémony, který je v tom světě často třeba jen jeden. Jsou z různých světů. Hra primárně určená pro děti, ale přesto má za sebou hluboké sci-fi úvahy.