Jinak nějaké blabla s úvahami z pohledu soutěžního hraní (můžeš ignorovat pokud chceš hrát jen pro zábavu) ke konkrétním pojmům zmiňovaným v [1]:
Nature - Zvyšuje jednu statistiku o 10% na úkor toho, že jinou o 10% snižuje. Typicky si chceš zvýšit statistiku, kterou využiješ, tj. u ofenzivních pokémonů Attack/Special Attack (podle toho, jestli má fyzické nebo speciální útoky) nebo Speed, u defenzivního pokémona Defense nebo Special Defense. Naopak si chceš snížit statistiku, kterou vůbec nepotřebuješ, např. u fyzického pokémona Special Attack. Když nevíš, co z dvou statů, co se Ti mohou hodit, posílit, posil ten, co je v základu vyšší, protože to matematicky dává výhody (zisk je vyšší). Vzácně může nastat i situace, kde si pomůžeš jak zvýšením, tak snížením - když třeba hraješ Trick Room a chceš co nejpomalejšího pokémona, jednu statistiku si posílíš a Speed si naopak snížíš, což se Ti po obrácení rychlostí vyplatí.
IV - "Geny" pokémona vygenerované jednou když ho získáš, které pak už nejde měnit. Hodnoty 0-31, což odpovídá jednomu bodu do statu na Lv100. Jsou částěčně dědičké při křížení. Typicky je chceš mít co nejvyšší, resp. mít co nejvíckrát 31. Od SM je možné přes Hyper Training pokémona na Lv100 vytrénovat tak, že se hra pak chová, jako by měl maximální, nicméně tento efekt není přenositelný křížením. V soutěžním hraní se automaticky počítá s tím, že ve všech relevantních statech máš 31. Jediná jiná rozumná hodnota je 0 ve Speed, pokud hraješ Trick Room, a v Attacku, pokud ho nepoužíváš (pak si dáváš menší zranění ve zmatení atd.), popř. 30 v některých statech kvůli typu Hidden Power.
EV - Něco jako skill pointy. Získávají se za souboje (nebo jinak) s lze je resetovat a měnit. Za 4 EV dostaneš 1 bod do statu na Lv100. Máš limit 255 EV na stat a 510 celkově. Efektivně tedy dělá 0-63 bodů do statu na Lv100. EVčka mají největší vliv na výkonnost pokémona. Nejčastější bývá hlavně u ofenzivních pokémonů vymaxování dvou statů (252/252/4). Rozložení EVček se pak v praxi ladí podle metagame, tzn. podle toho, proti jakým protivníkům bude pokémon nejčastěji stát, tak aby těsně přežil útoky soupeřů, těsně vyřadil soupeře a byl těsně rychlejší, když to potřebuje.
Egg moves - Útoky, co se může pokémon naučit jen křížením s jiným pokémonem. Stačí, když jeden z rodičů takový útok umí a bude ho mít i potomek. Nevím od kdy přesně, ale už pár her jde pokémona ten útok dodatečně naučit u Move Remindera za Heart Scale, když ho náhodou zapomene. Pokémony křížit zásadně se všemi Egg Moves, které mohou využít, i když je třeba zrovna neplánuješ hrát, abys nemusel křížit znova kvůli jednomu útoku.
Edit: Chtělo by to promyslet, jak ty fenomény popsat dostatečně krátce, aby to neodradilo lidi s kratším attention spanem.
Zpráva byla změněna dne 18.12.2016 v 00:57:24