Ahoj, tentokrát se budeme věnovat stavění kompetetivního teamu.
Ukažeme si všechny důležité aspkety. Tento čánek se snaží pomoci hráčům dobře sestavit team. Článek by měl sloužit jako univerzální
kuchařka, kde od bodu do bodu lze postupovat až ke kompletnímu sestavení teamu.
Obsah
- Začínáme
- Definice základních pojmů
- Formáty hraní
- Základní statistiky
- Efekty v bitvě
- Role pokémonů v teamu
- Strategie
- Jádro teamu
- Metagame
- Pokémoni
- Typy pokémonů
- Ability
- Natures
- Statistiky pokénomů
- Itemy
- Útoky
- Synergie
- Finalizace teamu
Začínáme
Každý hráč určitě dohrál příběh, při kterém používal pokémony podle svých sympatií.
Snažili jsme se souboje co nejrychleji ovládnout a soupeře porazit v co nejkratším čase.
Tato potřeba nás donutila hrát hlavně na útok bez častého používání nějakých pokročilejších a více komplexních strategií.
Pro účely kompetetivního hraní je ale nutné přistupovat k hraní více promyšleně. Tento přístup nás vede k používání větší škály
útoků a pečlivější přípravy každého jednotlivého člena našeho teamu.
Definice základních pojmů
team | - skupina 6 pokémonů |
jádro teamu | - skupina 2 až 4 pokémonů, kteří společně tvoří základní strategii celého teamu |
synergie | - schopnost pokémonů vzájemně spolupracovat |
IV | - individual values, genetické vybavení každého pokémona |
EV | - effort values, vychází ze zkušeností pokémona, charakterizuje jeho zaměření (v jiných hrách známé jako Skill Points) |
item | - předmět, který pokémon drží při bitvě |
base stat | - statistika charakteristická pro daný druh pokémona |
PP | - množství dostupných útoků k použití |
rating | - hodnocení hráče |
battle spot | - oficiální online zápasiště, které je zajišťováno producenty hry |
ability | - schopnost pokémona |
nature | - povaha pokémona |
sweeper | - ofenzivní pokémon |
switch | - výměna pokémona |
counter | - pokémon který jehož podstata přímo působí proti konkrétnímu pokémonovi, také se ale používá při označení převzet kontroly nad rychlostí atd. |
dmg | - poškození |
META | - Most Efficient Tactics Available - nejúčinnější taktiky hry, které jsou dostupné |
HA | - hidden ability - schopnosti pokémona |
Control | - zbavení nebo omezení schopnosti soupeře ovládat svého pokémona |
breed | - pěstění pokémona pomocí rozmnožování |
moveset | - všechny útoky, které pokémon umí |
Formáty hraní
V pokémonu můžeme hrát celou řadu formátů hraní, které mají každý svá pravidla a omezení v možnostech vybírání pokémonů,
itemů, útoků.
Současný battle spot užívá tyto formáty:
- single battles
- dual battles
- special battles
- championships battles
Nastudování jednotlivých pravidel formátů nechávám ve vašich rukou :-). Tyto formáty nám umožňují se specializovat na styl hraní,
který preferujeme.
Základní statistiky
Každý pokémon vlastní určitou hodnotu následujících základních statistik:
HP | - hodnota zdraví pokémona |
Special attack (Sp.A) | - velikost speciálních poškození pokémona |
Attack (A) | - velikost fyzického poškození pokémona |
Special defence (Sp.D) | - obrana proti speciálnímu poškození pokémona |
Defence (D) | - obrana proti fyzickému poškození pokémona |
Speed (Spe) | - rychlost pokémona |
Každý z následujících statistik se užívá pro výpočet síly útoku, pořadí útoku pokémonů, množství HP pokémona a schopnost odolávat
útokům pokémonů. Tyto statistiky můžeme nalézt v detailu každého pokémona.
Efekty v bitvě
Dimenze (Trick Room) | - ovlivní bitevní pole a dodávají mu jiná pravidla (dimenze se navzájem přepisují) |
Terény | - podobná funkcionalita jako dimenze (terény se vzájemně přepisují, avšak terény a dimenze mohou působit současně) |
Stages (Curse) | - jedná se o posílení/oslabení určitých statistik pokémona/ů (některé efekty působí pouze na jednoho pokémona, některé jsou na všechny aktivní pokémony) v jiných hrách se používá termín buff a debuff |
Priority | - jedná se o upřednostnění některých útoků, tato vlastnost je upřednostněna před samotnou rychlostí pokémona. Hodnoty jsou od -6 do 6, kde základní útoky mají priority rovnou 0 |
Status | - pokémon může být ovlivněn jedním ze statusů, který negativně ovlivňuje jeho schopnost. Některé se dají odstranit výměnou pokémona, některé vyprší časem, některé se dají léčit a některé přetrvávají do konce bitvy. Známe následující statusy: paralíza (PAR), zmražení (FREEZ), otrava (POI), popálení (BURN), uspání (SLEEP), zmatení (CONF) |
Hazards | - jedná se o útoky, které přidávají do bitevního pole negativní efekt pro soupeřův team, jako jsou nemožnost swich pokémona, toxic atd. |
Weather | - počasí, posiluje určitý druh útoku a některé udílejí dmg typům pokémonů, kteří nejsou odolní proti danému elementu (sluníčko, posiluje ohnivé útoky), známe následující druhy počasí: déšť (rain), písečná bouře (sandstorm), slunečno (sunny day), mráz (hail) |
Tabulka Stages(buffu)
Výpočet je jednoduchý: Výsledný stat pokémona = Stat * X (X = tabulkový multiplikátor)
Role pokémonů v teamu
Jedná se o určení hlavních priorit při hře s konkrétním pokémonem. Vychází z jeho statistik, útoků, abilit a itemů.
Attacking Lead | - okamžitý a neustávající útok do soupeře |
Baton Passer | - pokémon předávající své zvýšené stages na pokémony na střídačce |
Cleric | - pokémon, který uzdravuje a zbavuje statusů ostatní pokémony |
Dedicated Lead | - nejpoužívanější pokémon, v naší terminologii jádrový pokémon |
Dual Screener | - pokémon používající Reflect, Light Screen a Wish ve snaze ochránit a léčit ostatní členy teamu |
Glass Cannon | - pokémon s velkým útokem, ale slabou obranou |
Mixed Sweeper | - útočně lazený pokémon, který se nespecializuje ani na Sp.A, ani na A. |
Physical Sweeper | - útočný pokémon specializující se na A. |
Special Sweeper | - útočný pokémon specializující se na Sp.A |
Phazer | - pokémon, který nutí soupeře vyměňovat pokémony za pomoci svých útoků |
Pivot | - známe defenzivního a ofenzivního pivota, užívá se jako pokémon, který má schytat útok po výměně |
Spinner | - odstraňuje hazards efekty z bitevního pole |
Revenge Killer | - pokémon, kterého používáme k poražení pokémona po vlákání do pasti |
Spinblocker | - brání spinnerovi v jeho práci |
Stallbreaker | - snaží se prolomit obranu defenzivních pokémonů |
Status Absorber | - pokémon, který je schopen absorbovat statusy a útoky |
Suicide Lead | - pokémon, který před svým poražením používá hazards útoky, aby zabránil soupeři používat některé z druhů bitevních efektů |
Supporter | - podporuje ostatní pokémony |
Trapper | - snaží se soupeře přesvědčit svými některými útoky o jiném zaměření než má a následně soupeře překvapit |
Ultility pokémon | - napomáhá ostatním pokémonům ke zvyšování priority a stages (v jiných hrách buffer) |
Ultility Counter | - pokémon zaměřující se k rušení práce ultility pokémona (v jiných hrách debuffer) |
Wall | - pokémon, jehož jediným úkolem je přežít jakoukoli situaci |
Wallbreaker | - pokémon, jehož úkolem je prorazit obranu Wall pokémona |
Tank | - podobný jako Wall, ale narozdíl od Wallu je pro soupeře nebezpečný tím, že sám dokáže napáchat zranění |
Physical Wall | - slouží k zablokování konkrétně fyzických sweeperů |
Special Wall | - slouží k zablokování konkrétně speciálních sweeperů |
Každý pokémon může plnit více těchto rolí.
Strategie
Všechny teamy stojí na několika základních strategiích, které rozvíjejí svým unikátním způsobem:
Offense | - teamy zaměřující se na vytvoření tlaku na soupeře pomocí svého velkého dmg |
Stall | - teamy zaměřující se na obranu a schopnost přežít všechny pokusy soupeře o vyřazení důležitých částí teamu ze hry |
Balance | - snaží se o vyvážení obou předešlých stylů kombinací různých pokémonů |
Konkrétní strategie
Hyper offensive | - team který veškerou obranu hází za hlavu a vytváří neuvěřitelný tlak za pomoci svého dmg |
Offensive | - team zaměřující se především na útok s možností užívat i více defenzivních pokémonů |
Combo | - team, jehož princip spočívá v kombinaci různých pokémonů a útoků tak, aby efekt jednotlivých schopností byl co nejvíce umocněn |
Counter | - team zaměřující se na studium potenciálních teamů soupeře a jejich možností, následně se snaží získat výhodu pomocí switch jednotlivých pokémonů a získání typové výhody |
Stall | - teamy eliminující soupeřovy combo, counter, offensive útoky, hraje na postupný a vytrvalý útok. Díky své neuvěřitelné obraně dostává soupeře pod tlak |
Jádro teamu
Jádro je základním kamenem při stavbě každého teamu (od něj se začíná a k němu se následně doplní ostatní pokémoni tak, aby společně tvořili stabilní a
funkční team). Při každém stavění teamu je nutné se rozhodnout, jakou strategii zvolit a na základě ní vybrat správné jádro (core), abychom tohoto docílili. O jednotlivých meta jádrech se mluví v mém návazném článku, viz. článek
Práce s jádrem je velice důležitá, jelikož role těchto pokémonů bude dedicated lead (tedy budou vybíráni ve většině vašich her). Při výběru jádra je důležité zhodnotit metu (přesto se dá velice dobře hrát i bez ní) a jádro postavit také na vašich sympatiích.
Mnoho teamů může obsahovat jádra dokonce dvě, jelikož standardní jádro je tvořeno dvěmi až čtyřmi pokémony. Jádro následně doplňujeme o takové pokémony,
kteří pokrývají slabosti našeho jádra a odstraňují největší hrozby pro naše jádro.
Pokud si k tvorbě teamu rozhodnete vybrat můj článek, tak je nutné nejprve zvážit, jaké typy her chceme hrát. Pokud se chceme dobře umístit v ranked online, vyžadujeme po teamu především rychlost her, jelikož nám stačí pro
dobrý postup 60% winrate. Pokud se chceme především soustředit na turnaje, je nutné, aby team byl schopný se přizpůsobit nenadálým situacím. V tomto případě vybíráme teamy vhodné pro tento účel. Také bychom měli
skromě ohodnotit své hráčské schopnosti a jádro a následně celý team vybírat podle svých hráčských schopností.
Meta
Jedná se, jak už jsme nastínili, o nejúčinnější taktiku a sestavení teamu, které je dostupné, proti největšímu množství teamů.
Takže nemůžeme podlehnout iluzi neporazitelnosti. Pokud máme meta team, je stavěn tak, aby byl schopen porazit co největší množství možných teamů, avšak
existují teamy, které nad tímto teamem budou mít výhodu. Ve hře neexistuje takový team, který by nebyl slabý na žádný jiný. Přesto je třeba metu sledovat
a brát v potaz. Pokud pokémony z mety nepoužíváme, i tak se nám stane, že je budou mít naši sopeři, a proto je nutné znát jejich možnosti. Pokud volíme
team z mety, který budeme schopni správně zahrát, máme větší pravděpodobnost na vítězství proti předem neznámému soupeři. Žebříček ZDE
Pokémoni
Po zvolení našeho jádra je nutné přidat takové pokémony, kteří nám pomohou hru pro soupeře znepřehlednit a zároveň chrání naše jádro proti jeho slabostem.
K tomuto účelu se dají používat velice efektivně pokémoni z metagame i pokémoni do metagame nepatřící.
Typy pokémonů
Team je nutno balancovat na jednotlivé typy a jejich slabosti. Je nutné pokrývat svými útoky slabosti soupeřů a zároveň typy svých pokémonů pokrývat vlastní slabostí.
Tabulka slabostí
TEAM PLANER - TOOL tlačítko (+) informace
Ability (Schopnosti)
Každý pokémon už při jeho narození/chycení získává nějakou schopnost, která se projevuje pasivně (nemůžeme ji volit při boji). Tyto schopnosti nelze
již pokémonovi žádným způsobem změnit, takže pokud pokémon nemá námi požadovanou schopnost, je nutné pořídit si jiného. Konkrétní pokémon má vždy jednu, ale onen druh může mít více.
Někteří pokémoni vlastní tzv. HA, která je vzácná. Tyto schopnosti(ability) propůjčují pokémonům velice důležité prvky, které jsou nesmírně důležité pro hraní
nějakého teamu. Příklad takovéto ability je Garchompův Rought Skin, který v případě fyzického zásahu do Garchompa udělí soupeři zpětný dmg.
Ability jednotlivých pokémonů najdeme např. na stránkách ZDE
Natures
Jedná se o povahy. Každý pokémon má při chycení/narození svoji povahu, která ovlivňuje jeho základní statistiky. Touto metodou můžeme maximalizovat
námi preferované statistiky proti těm ostatním. Jelikož pokud nám povaha přidává nějakou statistiku, tak na oplátku nějako statistiku ubírá. Pro některé
teamy může být snížení některého ze statu více žádoucí než samotné navýšení jiného statu, jelikož si to žádá jejich vlastní taktika (Spe - Trick Room).
Následuje výčet jednotlivých natures:
Statistiky pokénomů
Každý pokémon vlastní tři zdroje svých finálních statistik:
1. základní staty - jedná se o elementární staty charakteristické pro každého pokémona (všichni Bulbasauři mají stejnou základní hodnotu HP, A, Sp.A atd.)
2. EV - effort values (skill point) - jedná se o statistiky, které získáváme trénováním samotného pokémona proti konkrétním jiným pokémonům
Každý pokémon má možnost mít 510 EV bodů. Pro tuto statistiku máme kalkulátor , který nám umožňuje spočítat udílené poškození daného pokémona při konkrétní konfiguraci těchto statistik.
Můžeme tedy EV statistiky nejprve přesně spočítat tak, aby nám co nejvíce vyhovovaly (na toto téma připravím článek, který se bude zabývat volbou IV a EV u vašeho pokémona)
3. IV - individual values - jedná se o body, které pokémon získá při chycení/narození/hyper training a mají hodnotu pro každou statistiku pokémona. Můžeme je zlepšovat za pomoci
breedingu, kde od rodičů můžeme dědit lepší hodnoty, nebo za pomocí hyper trainingu. Hodnoty IV bodů se pohybují mezi 0 - 31 pro každou statistiku. Ač se nám to může zdát zvláštní, někdy nemusíme
usilovat jen o perfektní hodnotu IV, jelikož naše taktika buď daný stat na daném pokémonovi nevyžaduje nebo chceme nějaký stat úmyslně snižovat.
Výpočet finální statistiky pokémona vypadá následně (nezapomínejme, že většina formátů se hraje s pokémony, jejichž statistiky se upravují pro level 50):
Stat = ((Base * 2 + IV + (EV/4)) * Level / 100 + 5) * Nmod
kromě:
HP = (Base * 2 + IV + (EV/4)) * Level / 100 + 10 + Level
Itemy
To jsou ty věcičky, co si pokémon drží, aby byl při bitvě co nejsilnější :-). Každý pokémon může držet pouze jeden item a ten mu dodává do bitvy schopnost, kterou má napsanou v popisku.
Hodně taktik vyžaduje konkrétní konfiguraci itemů na konkrétních pokémonech, jelikož pouze při této konfiguraci může fungovat určitá synergie, o které se budeme bavit v dalším odstavci.
Útoky
Jednou z finálních částí tvorby každého teamu je volba samotných útoků pro každého pokémona. Podle role pokémona budeme volit konkrétní moveset. Některé útoky mohou společně
vytvářet combo, taktiky, některé oponentovi zabraňují užívat útoky, které potřebuje pro svou taktiku (taunt). Je nutné volit útoky tak, aby pokémoni, kteří mají silnější A., měli útoky
fyzického typu a pokémoni, kteří disponují vyšší statistikou Sp.A, měli útoky udílející speciální dmg. To, ve které kategorii útok je, zjistíme v následujícím odkazu: Seznam všech moves
Synergie
Jednou z posledních fází budování teamu je úvaha nad samotnou synergií teamu. Synergie je schopnost našich pokémonů se vzájemně doplňovat a vzájemně benefitovat ze svých schopností. Příkladem
takovéto synergie je Garchomp a Vikavolt, kteří používají oba plošné útoky, které by za normálních okolností zraňovaly i vašeho druhého pokémona, ale díky Garchompově imunitě proti elektřině
(Discharge) a imunitě Vikavolta proti Earthquake tvoří společně velice silnou synergii. Na znalost synergie vlastního teamu musíme klást velký důraz. Např. častou chybou, kterou jsem při zápasech
sám udělal a viděl dělat i ostatní hráče, je užití Porygona 2 a Marowaka, kde by člověk měl tendenci na např. vodního pokémona zahrát Thunderbolt, který by ale díky Mrowakově abilitě Lightning Rod
byl absorbován a Marowakovi by přidal akorát stage Sp.A, který je vzhledem k jeho základním statistikám pro Marowaka neužitečný. Útok bychom tímto ztratili. Znalostí synergie získáváme základní schopnost
dobře volit pokémony k sobě do každého zápasu.
Finalizace teamu
V tomto okamžiku již team máme hotový a následuje samotný proces hraní. Je důležité po několika prvních zápasech provést zhodnocení, jestli statistiky, itemy, útoky a samotní pokémoni splnili námi
očekávané výsledky a jeslti byli efektivní do očekávané míry. Může se nám stát, že po praktickém hraní zjistíme, že některé útoky nebo pokémoni nám v teamu příliš nevyhovují nebo dostatečně neodráží
náš herní styl. Proto se nesmíme bát s teamem i po jeho první finalizaci následně pracovat, útoky měnit na základě hraných kombinací, které volí soupeř proti vašemu teamu, popř. změnu samotného pokémona,
pokud zjistíme, že samotné úpravy pouze útoků, itemů, EV nestačí. Po delších intervalech je také velice dobré provést kompletní analýzu svého teamu. Jak takovouto analýzu udělat, si projdeme v článku, který
sepíšu v budoucnu.
Otestovat vaše teamy můžete také zde
Zpráva byla změněna dne 06.02.2017 v 02:19:23